Denne leksjonen tar for seg materialet i Craig, Reasonable Faith, kap. 1. Se også tilgjengelig audio eller video materiale fra www.reasonablefaith.org
Innledning
Aktualisering
Som en oppvarming til temaet Tro og viten kan du se «Lisa the Sceptic» fra Familien Simpson (Sesong 9, avsnitt 8) online her (sammenfatning finnes her).
Innledningsspørsmål:
- Hvilke syn på tro og viten møter du her?
- Gjenkjenner du noe fra dine omgivelser?
Tro og viten
Historisk riss: Fra samvirke til konflikt
Nå man skal reflektere over store spørsmål er det alltid viktig med litt perspektiv: å se hva store tenkere før har ment, og hvordan som ligger til grunn for hvordan vi i dag tenker.
Hos Augustin (død 430 e. Kr) går troen forut for viten: Tro gir forståelse, man må tro før man kan vite. Han skjelner mellom å se og å tro at noe er sant. Vi kan se at noe er sant direkte gjennom våre sanser eller vår fornuft. Det vi ikke selv har sett, må vi basere på tro: tro på hva andre sier. Det meste av vår viten er basert på andre – formodentlig pålitelige – menneskers ord. Han hevder at Bibelen er en bok vi slik må tro, siden vi ikke kan se disse tingene selv, men at den er unikt bekreftet av profeti og undere.
Aquinas (død 1274 e. Kr) skjelner mellom fornuftens og troens sannheter: Fornuftens sannheter er tilgjengelige for alle mennesker, og er slik som Guds eksistens, universets orden og menneskets vesen. Troens sannheter derimot, er noe som fornuften selv ikke kan komme frem til, men som må åpenbares. Dette er sannheter som treenigheten, forsoningen og oppstandelsen. Disse må tros, men også her har Gud gitt «tegnene» profeti og undere som bekrefter åpenbaringen.
Merk: Aquinas reduserer i sitt system ‘tro’ til en måte å vite på, tilslutning til åpenbarte sannheter. Andre sider ved tro som er grunnleggende i NT, faller bort: nemlig tro som tillit. (s.33)
Opplysningstiden kalles også Fornuftens tidsalder: Her videreføres tanken om at fornuften har sitt eget område: Fornuften skal nå gi sikker kunnskap, uavhengig av åpenbaring og tro. Det som blir viktig nå er å sørge for at åpenbaringen («tro») stemmer med det fornuften («viten»).
John Locke er en typisk representant for dette som har preget mye apologetikk siden: 1) Troen må begrunnes med fornuften 2) åpenbaringen må ikke være i konflikt med fornuften. Locke mente at disse fornuftige grunnene fantes, og at profeti og undere er blant slike bevitnelser på den kristne åpenbaringen. Merk at mye av tenkningen startet fra dette utgangspunktet: At troen må tilpasses tidens ‘viten’. Scleiermacher, tross sitt apologetisk anliggende, ble «den liberale teologiens far». Han omfokuserte ved å plassere «tro» bort fra fornuften fornuftens område til følelsenes. I bibelkritikken møter vi et tilsvarende skille mellom kirkens, troens Kristus og den historiske Jesus (se her D.F.Strauss).
(Merk her kontrasten til Craigs posisjon: Han hevder at at den kristne kan vite at hans tro er sann ved den Hellige ånds indre vitnesbyrd. Da blir begrunnelse er ikke nødvendig for å vite at troen er sann.)
I moderne tid fremheves Karl Barth (død 1968). Han nektet for at mennesket i det hele tatt kunne vite noe om Gud. Gud er «helt annerledes» (wholly other). Kun gjennom et personlig møte med Guds Ord, Jesus Kristus kan vi få sann kunnskap om Gud. Troen på Gud konfronterer altså alle menneskers forestillinger om ham. Rudolf Bultmann (død 1976) tolket «tro» eksistensielt: Enhver grunn eller begrunnelse for troen er imot troens vesen. Det er kun sann tro hvis vi tar imot evangeliet som en eksistensiell beslutning, uten andre grunner for valget. Troen på at Guds Ord bevitner seg selv (selfauthentication) forener disse to teologiene.
Wolfhart Pannenberg hevder at teologien må testes som all annen viten: Påstandene om Jesus må testes av historievitenskapen (som han mener kan bekrefte sentrale grunnsannheter). Alvin Plantinga tar en helt annen retning: Troen på Gud er en grunnforestilling og trenger ingen beviser eller evidens. På samme måte som våre forestillinger selvet og andre (self and other minds) er grunnleggende forestillinger som vi ikke trenger levere bevis eller begrunnelser for, mener han også at Guds eksistens på samme måte er en grunnforestilling (properly basic). Plantingas utgangspunkt er: «a belief is warranted for a person in the case his cognitive faculties are, in forming that belief, funtioning in appropriate environment as God designed them to«. (s. 42)
Se forelesningen om forholdet mellom tro og tanke.
Om å vite og å vise at kristendommen er sann
- «Bibelen har med tro og slikt å gjøre. Jeg trenger å vite. Derfor er ikke kristen tro noe for meg.»
- «Kirkens Jesus har ikke noe med den historiske Jesu å gjøre.»
- Hva tenker du om Craigs syn på den Hellige ånds rolle?
- «Forskjellen går ikke på å tro eller vite, men på å vise og å vite».
- Forklar forskjellen på induktive og deduktive argument.
- Gi noen eksempler på deduktive og induktive argument for kristne sannhetspåstander.
- «Argumenter kan aldri gi 100% sikkerhet. Derfor er det unyttig å bruke argumenter.»
- «Mennesker blir ikke overbevist av argumenter. Derfor burde vi ikke bruke tid på å argumentere.»
Lykke til med arbeidet!
No Responses